Lentekolder

Af en toe krijg ik zomaar last van de lentekolderrrr.

Dat kwam zo.
In onze tuin zag ik kilo’s besjes aan een struik hangen en ik wist niet goed wat ermee te doen.

besjes
Eerst lonkte ik nog naar veelbelovende taartjes maar van kilo’s aalbessen krijg je nu eenmaal
véél taartjes.
Ik besloot dan maar confituur  te maken. Niet gehinderd door enige kennis kocht ik  geleisuiker en begon de besjes van de steeltjes te trekken.
Twee uur later was ik toch enige kennis rijker: aalbessen van steeltjes trekken duurt EINDELOOSSS.

Maar aan de einder zag ik al een versgebakken boterham met boter en confituur opdoemen.
Gezwind mengde ik een kilo besjes met een halve kilo suiker, liet het mengsel een drietal minuten opkoken en goot het in bokalen.
Ik zette die een kwartiertje ondersteboven et voilà:

confituur

Lentekolderrrrin een potteke.

P.S.: Confituur maken komt eigenlijk neer op het vakkundig combineren van vruchten, suiker, pectine en zuur. Hier vind je er alles over.

Geef een reactie

