Alles heeft een ritme

Daarnet was Frizzle Sizzle op de radio. Alhoewel dit nou net een herinnering is die m’n broer wellicht liever verdringt, (vier meiden die urenlang playbacken in je living, je zou aan minder een haarlak-trauma overhouden) is het wel fijn van te weten dat er iemand is met wie je zo’n herinneringen kunt delen.

Dat vraag ik me soms af bij LiLa die enig kind is: met wie samen zal zij later zo in het verleden kunnen duiken? Want geef toe, met dergelijke nostalgie kun je enkel bij generatie-genoten terecht. Je kunt het proberen hoor, kwistig met anekdotes zijn bij een jongere generatie. Meestal levert het een meewarige blik op. Of ze luisteren even, want dan kunnen ze er een hilarisch Whatsapp-berichtje voor hun vriendinnen van maken. Maar uiteindelijk zit je daar dan alleen, kun je een groot stuk van wie en wat je bent, niet meer delen.

Niets blijft duren

Gilbert Coghe

niets blijft duren
niet de vuren
niet de muren
van het ouderlijk huis
niet de kinderen in de straat
niet de vrienden ’s avonds laat
niet de tuin in stille pracht
niet mijn zoon die gretig lacht
niet de vogels in de bomen
niet de dag die nog moet komen
niets blijft duren
tenzij die onrust diep in mij
dat onophoudelijk geruis.

2 gedachtes over “Alles heeft een ritme

  1. Ik ben ook enig kind, en ja Frizzle Sizzle doet bij mij ook wel een belletje rinkelen.
    Zulke herinneringen deelde ik meestal met mijn beste vriendin destijds, maar vaak, als ik haar nu aan iets herinner, is het zelf vergeten. Tja…

    Liked by 1 persoon

  2. Heel erg toevallig (of ook weer niet). Ik heb onlangs nog dat gedicht zitten zoeken (werd ooit gebruikt in de intro van een Jan Van Rompaey – dat kapsel, die bril! – programma. En ja, de Frizzle Sizzles en de Dolliedots… het zijn net geen jeugdtrauma’s!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

